Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την πρώτη φορά που οδήγησα ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα -ήταν ένα 2κυκλο σκούτερ σε μια έκθεση στο Μιλάνο. Αν και το συγκεκριμένο σκούτερ δεν με εντυπωσίασε, ήταν προφανές ότι το μέλλον της μετακίνησης θα είναι τα ηλεκτρικά οχήματα. Βέβαια, στο πέρασμα του χρόνου η εξέλιξη ήταν ραγδαία και τα υβριδικά αυτοκίνητα κάνουν τρελές πωλήσεις ανά τον κόσμο. Το Toyota Prius ήταν το πρώτο υβριδικό μαζικής παραγωγής που πωλείται από το 1997, κι αργότερα ακολούθησαν πολλές εταιρίες.
Mobility Week
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Δήμου Ρεθύμνου για την εβδομάδα εναλλακτικής μετακίνησης η VW Ρεθύμνου (Σταρένιος Δημήτρης ΙΚΕ) πρόσφερε στο κοινό την δυνατότητα να οδηγήσει υβριδικά αυτοκίνητα (GolfGTE & Passat GTE) , καθώς και τα ηλεκτρικά e-Golf και e-UP.
Η πάντα φιλική Ελένη μου κάνει την αρχική παρουσίαση του αυτοκινήτου. Από συνήθεια περιμένω να ακούσω το θόρυβο που να επιβεβαιώνει ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για να ξεκινήσω, αλλά, φυσικά αυτό δεν έγινε! Ελαφρύ πάτημα του γκαζιού μέχρι να δω πως συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο και να βγω στον κεντρικό δρόμο. Όλα δείχνουν σαν να οδηγώ ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Αυτό είναι το πρώτο θετικό στοιχείο που αξίζει να αναφερθεί. Θεωρώ επιτυχία το γεγονός ότι δεν σε ξενίζει η διαφορετικότητα του κινητήρα. Η κλιμάκωση της επίδοσης είναι υποδειγματική. Δείχνει ήδη ωριμότητα των πραγμάτων που θα έρθουν.
Στο Δρόμο
Το e-Golf κινείται από ένα ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 134 ίππους και 29,5 κιλά ροπής από στάση! Είναι εκπληκτικό το πως επιταχύνει. Τα πρώτα 60 χιλιόμετρα έρχονται σε 4,2 δευτερόλεπτα και τα 100 σε 9,6. Όλα αυτά έχοντας μόνο μια σχέση! Το αρνητικό στις επιδόσεις είναι η τελική ταχύτητα που φτάνει μόνο τα 150 χλμ/ώρα.
Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου πέρα από τον κινητήρα δεν έκρυβε εκπλήξεις καθότι είναι ένα κανονικό Golf χωρίς διαφορές από το βενζινοκίνητο. Οπότε το ενδιαφέρον μου στράφηκε αποκλειστικά στην λειτουργία και απόδοση του ηλεκτροκινητήρα.
Τα πρώτα χιλιόμετρα έγιναν σε επαρχιακό δίκτυο, αρχικά με κλειστό το στερεοφωνικό για να απολαύσω την αθόρυβη λειτουργία που ήταν εντυπωσιακή. Μόνο η αντίσταση του αέρα ανέβαζε τα ντεσιμπέλ καθώς και η τριβή από τα λάστιχα. Σαν να κατεβαίνεις δηλαδή σβηστός την κατηφόρα μόνο που ήταν ανηφόρα! Με την απόκριση του γκαζιού ίσως χρειαστείς λίγο χρόνο να εξοικειωθείς γιατί είναι άμεση.
Αυτονομία:
Το e-Golf έχει σύμφωνα με την VW 300 χιλιόμετρα αυτονομίας σε ευθεία. Και εδώ έρχεται ένα ερώτημα που δυστυχώς δεν μπορούμε να απαντήσουμε γιατί δεν είχαμε το αυτοκίνητο στην διάθεση μας για μέρες και να πειραματιστούμε. Πόση είναι τελικά η πραγματική αυτονομία σε ένα επαρχιακό δίκτυο όπου με το φρενάρισμα αλλά και με την επιλογή ανάκτησης ενέργειας μπορείς να φορτίσεις την μπαταρία εν κινήσει. Το αυτοκίνητο της δοκιμής διένυσε σχεδόν 300 χιλιόμετρα με μια μόνο φόρτιση και φυσικά δεν έγινε με κατάλληλες για την οικονομία συνθήκες. Από τους υπολογισμούς μου υποθέτω ότι η αυτονομία μπορεί να περάσει άνετα μετά από εξοικείωση του οδηγού, τα 400-450 χιλιόμετρα. Για να το επιτύχει κάποιος αυτό θα πρέπει καθώς οδηγεί να επιλέξει από το μενού Driving modeselection την επιλογή Eco+ και να κατεβάζει τον επιλογέα των ταχυτήτων στην θέση “B” στις κατωφέρειες για να φρενάρει το αυτοκίνητο. Μπορείς να επιλέξεις και πόσο θα φρενάρει κινώντας τον επιλογέα δεξιά αριστερά (τρεις επιλογές).
Φόρτιση:
Για την φόρτιση υπάρχουν αρκετές επιλογές. Σε οικιακό ρεύμα μια πλήρης φόρτιση χρειάζεται 17 ώρες. Μετά υπάρχει το Wallbox που πωλείται (σε διάφορες εκδόσεις) περίπου στα 1000 ευρώ και μειώνεται ο χρόνος φόρτισης στις 11 ώρες. Σε δημόσια Wall box εναλλασσόμενου ρεύματος ο χρόνος πέφτει στις 5,5 ώρες. Τέλος μπορείς να φορτίσεις το e-Golf δημόσιους σταθμούς φόρτισης (πληρώνοντας το αντίτιμο με πιστωτική κάρτα) σε ποσοστό 80% σε μόνο μια ώρα. Μια πλήρη φόρτιση είναι 35 kwh. Αυτό μεταφράζετε σε (περίπου) λίγο παραπάνω από 3 ευρώ με τα οποία το αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει το λιγότερο 300 χιλιόμετρα (σε κανονικές συνθήκες) .
Μπαταρία:
Η Μπαταρία ιόντων λιθίου έχει εγγύηση 8 χρόνια. Μετά την πάροδο αυτή η VW σου δίνει την δυνατότητα να νοικιάσεις μπαταρία με χαμηλό κόστος. Επίσης υποθέτουμε ότι μετά από 8 χρόνια η τεχνολογία της μπαταρίας θα έχει βελτιωθεί αυξάνοντας την χωρητικότητα και απόδοση.
Βιωσιμότητα:
Σίγουρα το e-Golf είναι η απάντηση στις μειώσεις των εκπομπών CO2 αφού είναι μηδενικές. Στις θετικές επιπτώσεις συγκαταλέγεται και η μείωση της ηχορύπανσης με τον αθόρυβο κινητήρα του.
Τιμή:
Η τιμή που πωλείται το e-Golf είναι 38.800 ευρώ. Φυσικά η τιμή δεν είναι απλά τσιμπιμένη αλλά υπερβολική! Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να απαντήσουμε τι είναι το e-Golf και να μην βιαστούμε να βγάλουμε συμπέρασμα.
- Τεχνολογία ηλεκτροκινητήρα από το μέλλον
- Μηδενικούς ρύπους
- Κόστος «καυσίμου» 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα (περίπου) αυτό σημαίνει αντίστοιχα ότι ένα συμβατικό αυτοκίνητο βενζίνης θα έκαιγε 0,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα
- Αθόρυβο
- Άμεση απόκριση από τους 134 ίππους και 29,5 κιλά ροπής από στάση!
Τα υπόλοιπα στοιχεία που αφορούν τον υπερπλήρη εξοπλισμό και άριστη οδική συμπεριφορά τα αφήνω στην άκρη γιατί στα 38.800 τα θεωρείς δεδομένα. Ποιος όμως αξίζει να αγοράσει ένα e-Golf? Αξίζει να αγοραστεί από κάποιον που κάνει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα κυρίως σε αστικά κέντρα και επαρχιακό δίκτυο (για να αποσβέσει το μεγάλο κόστος ). Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο με πετρελαιοκινητήρα που καταναλώνει 4,5 λίτρα/100 χιλιόμετρα χρειάζεται για ένα κύκλο 100.000 χιλιομέτρων περίπου 6000 ευρώ σε καύσιμα. Από την άλλη το e-Golf για τα ίδια χιλιόμετρα το κόστος είναι 1.000 ευρώ στο ρεύμα. Όσο διανύεις χιλιόμετρα πολλαπλασιάζονται και τα αντισταθμιστικά οφέλη όπως είναι η συντήρηση του κινητήρα που δεν υπάρχει στον ηλεκτροκινητήρα (λάδια, μπουζί, φίλτρα αέρα και βενζίνης κλπ) και γενικά η επίσκεψη στο συνεργείο καταργείται με εξαίρεση τα υλικά τριβής (φρένα και λάστιχα). Σίγουρα η μερίδα ανθρώπων που θα το αγοράσουν από οικολογική συνείδηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Κάποιοι θα το αγοράσουν γιατί τους αρέσει να αγοράζουν την αιχμή της τεχνολογίας, το καινούργιο το πρωτοπόρο . Αυτοί λοιπόν είναι και διατεθειμένοι να δώσουν το μεγάλο αντίτιμο. Ο μέσος Έλληνας που διανύει 10.000 χιλιόμετρα θέλει 10 χρόνια μόνο για να κερδίσει 5.000 ευρώ στο καύσιμο. Οπότε όπως είναι λογικό η πλειοψηφία θα προτιμήσει να κερδίσει άμεσα το ποσό αγοράζοντας το GTD (με 184 ίππους!) που στοιχίζει 5.000 λιγότερα από το e-Golf ή ακόμα καλύτερα μια απλή έκδοση Diesel 1.6 γλυτώνοντας 17.000 ευρώ!. Το μέλλον πάντως δείχνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία κατευθύνεται στον ηλεκτρισμό. Μένει να δούμε την αναμενόμενα ραγδαία εξέλιξη των επόμενων χρόνων.
+ μηδενικοί ρύποι + Λειτουργία – απόδοση + αυτονομία |
– Μικρή τελική (150χλμ) – Τιμή… και πάλι η τιμή |
Ευχαριστούμε την αντιπροσωπία της VW Σταρένιος Δημήτρης ΙΚΕ στα Τρια Μοναστήρια Ρεθύμνου για την παραχώρηση του e-Golf
(τηλ. 28310-27170)
Τροφή για σκέψη:
- Τι θα γίνουν όλοι οι μηχανικοί εξέλιξης κινητήρων εσωτερικής καύσης? Αφού σταδιακά θα αντικατασταθούν από Ηλεκτρονικούς.
- Τα αυτοκίνητα ήδη συνδέονται με το διαδίκτυο και όταν κάποιο αναφερθεί κλεμμένο μπορεί να γίνει απομακρυσμένη ακινητοποίηση. Φανταστείτε τώρα χακαρίσματα που θα υπάρξουν, ιοί που θα κόβουν ίππους, που θα δημιουργούν σκορτσαρίσματα στην επιτάχυνση, αλλαγή σε όπισθεν στην στάση στο φανάρι, κορναρίσματα. Μπλε οθόνη στο καντράν. Η λίστα είναι ατελείωτη. Βάλτε την φαντασία σας να δουλέψει.
- Τι θα γίνουν οι χιλιάδες εταιρίες που παράγουν αναλώσιμα (λάδια κινητήρων, φίλτρα κλπ)?
- Θα πέσει η τιμή της Βενζίνης όταν η ζήτηση μειωθεί στο ελάχιστο?
- Στα συνεργεία θα υπάρχει ο αρχή-μηχανικός που ουσιαστικά θα είναι πτυχιούχος της πληροφορικής?
- Στις ταινίες πως θα δημιουργούν εκρήξεις αυτοκινήτων μετά από σύγκρουση?
- Οι “κάγκουρες” θα βάζουν ηχεία αντί για θορυβώδες εξάτμιση?
George
[…] ένα αυτοκίνητο της VW και μάλιστα το δημοφιλές Golf (δείτε το τεστ εδώ). Η VW πήρε ουσιαστικά ένα έτοιμο αυτοκίνητο που είχε […]